traningslagret

Häng i -Träningen

Kategori: Allmänt

Jag var i Halmstad igår, Sannarpsbadet, ett bra äventyrsbad. Det är egentligen ingen träning på det sättet, men man kan faktiskt göra det hur jobbigt som helst, simma 200m eller 1000m, det blir en massa spring i trapper för att rutcha...

Det ska vara roligt att träna, en promenad med någon trevlig är både mysigt och trevligt givande när man har mängder att snacka med varandra om.

 

Har man en bra träningskompis är de guld värda, de peppar och stöder, en kompis som är bra ska man hålla hårt i!

Jag har ingen jag speciellt tränar med, men jag har ett par stycken som ger mig stöd och peppar mig på gymet. Hemma har jag Frugan och grabbarna som i olika former tränar med mig och gör den träningen, promenader, simning, badminton osv roligt, nya utmaningar.

 

 

Häng i-

Efter cirka  tre till sex veckor har den första trösklen övervunnits, trögheten, du börjar känna att du börjar få mer kontroll över din kropp. Det börjar att dags att öka belastningen, att utmana dig själv. Det finns olika sätt att göra det på:

 

-Öka distansen(Löpning, simning...)/antal reps (styrketräning)

Att öka distansen vid konditionsträning innebär att du tränar hjärtatmusklen bättre.

-Öka farten/pulsen/vikten

-Öka antal träningstillfälle/pass per vecka (inte mer än ett par dag!)

 

 

Välj ETT! av dessa- Inte alla på en gång för då ökar du totalbelastningen för stor och risk för överträning och skador.

Till exempel: Om du valt löpning som din aktivitet och under de första fyra veckorna sprungit tre kilometer tre gånger i veckan, kan du välja mellan att dels öka distansen till tre&halv kilometer tre gånger per vecka. Bästa valet för dit hjärta.

Sänka din prestationstid per runda med några minuter, öka tempot. Eller att öka antalet gånger från tre tre kilometers rundor till fyra tre kilometers rundor.

 

Tumregel: Öka distansen, tiden, eller belastningenmed tio procent var fjärde eller sjätte vecka.

 

 

Det ska vara KUL att träna!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: