traningslagret

Säng säng sova sova...

Kategori: Allmänt

Sömnen är viktigare än man tror.

Man blir överviktig och får hjärtproblem om man inte sover ordentligt. (Bra att skylla på bilringarna, öööh jag sover dåligt..)

 

Vi köpte nya sängar och efter det så sover jag hur gott som helst, jag roar mg t o m att föra sömnlogg så jag ser att jag börjar närma mig de eftertraktade sju-åtta timmar sömn man bör ha per dygn i snitt.

 

Tips om så förbättrar du att du sover gott om natten:

Använd inte sängen till annat än sömn (och sex...)

Se till att du har en för dig behaglig temperatur i sovrummet. -Tänk på att kroppstemperaturen sjunker när du sover. För mig ligger den temperaturen runt 14grd C.

 

Undvik att träna precis i samband med läggdags. Det ökar kroppstempen, som håller kroppen vaken. Träna helst ett par tre timmar innan och utnyttja den naturliga nerkylningen till att somna in.

 

Duscha och avsluta med kallt.

 

Ät inte för tätt inpå läggdags, kroppen sänker sin förbränning så maten ligger kvar i magen över natten. Du sover sämre och du riskerar att få i dig extra kalorier.

 

Skippa alkoholen innan läggdags. Du somnar kanske snabbare, men du sover mycket sämre....!

 

SOV GOTT! Träna hårt

Kommentarer


Kommentera inlägget här: