traningslagret

5:2 och Periodisk fasta

Kategori: Allmänt

Periodisk fasta, speciellt 5:2 dieten har kommit som en raket i media och speciellt i boklistorna. 
Jag tycker att det är en fluga, anser att det är en genväg till viktnedgång.
Det var inte så att man vaknade en morgon och hade gott upp tio kg.
 
Hade Kafka kul på jobb?
 
 
 
Det tar tid att gå upp i vikt, då får man låta det ta tid att gå ner och låta det stabilisera sig. Det är klart att vi överlag äter för mycket.
 
Det är inget snack om att man går ner i vikt om du äter omkring 500-600 kcal på två dagar i veckan istället för din vanliga konsumtion.
Tyvärr är det också så när du slutar och går tillbaka till ditt vanliga sätt att leva så kommer du gå upp igen.
Alltså måste du göra det din livsstil.
För mig personligen skulle det vara jobbigt, går det mer än två tre timmar mellan målen så blir jag lite kinkig.
De dagarna när man tränar så måste man få i sig energi nog att träna samt att bygga upp det man brutit ner under träning.
 
 
Svettigt värre på sena kvällen
 
 
Jag är emot alla dieter som inte tar hänsyn till vilka råvaror du äter, det gäller att få i sig alla viktiga saker. Bättre att äta lite för mycket och få i sig alla viktiga mineraler, vitaminer, antioxidanter med mera.
 
Det finns klart olika tankar omkring hur saker och ting ska göras, klart det finns de som kan göra en periodvis fasta och må bra nu och i längden. Men att räkna kcal och tänka på maten hela tiden är lite att man bjuder in ätstörningar.
Samt att de som hoppar frukosten riskerar sin hälsa långsiktigt, de som är hårdnackade periodfaste anhängare håller fast vid sin frukost.
 
Vi äter för mycket, det är inget snack om saker, men man ska inte ta lyxproblemet till svält!
Personligen tror jag mer på tallriksmodellen, halva tallriken grönt och sallad, en fjärdedel proteinkällor kött, fisk, fågel vegg alternativ samt en fjärdedel sakta kolhydrator.
Satsa på bra råvaror, närodlat, fair trade. Bra saker som är bra för kropp, själ och miljö.
 
 
 
 
En djup kille får stå för citatet idag "Avgörande är inte vilka anlag man har, utan hur man använder dem." 
Vår egen Dolph (Gustaf)  Lundgren
 
 
Vilar idag, kändes som det var dags att lägga in en vilodag. 
Imorgon blir det troligtvis yoga på gymmet och söndag blir det prova på yoga med Underbara Frugan
 
Ha en sköööön Helg!
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • lena johansson säger:

    5:2 funkar på viktnedgång såklart för att man äter mindre kalorier....gick ner 0,5 till 1 kg i veckan då jag först körde 1:1, alltså varannandagsfasta och sen 5:2....svullade ordentligt vissa ätdagar...kaffebröd och chips etc...

    men jag blev anorektisk av det men då hade jag redan minskat det jag skulle i vikt så jag började äta vanligt igen....men det har tagit ett par tre månader för att uppnå balans igen och kunna släppa hetsbeteendet..
    passar definitiv inte alla.. och inte om man tränar mycket.....

    2013-08-30 | 16:17:23
  • Håkan säger:

    Tror också bara att det är en fluga & ett lyxproblem
    Det är svårt att träna på en fastande kropp

    2013-08-30 | 20:12:41

Kommentera inlägget här: