traningslagret

Vila och viktnedgång

Kategori: Allmänt

Vila är underskattat för de som tränar och överskattat för de som inte tränar.
 
Jag vet att jag citerar mig själv!
Men ack så viktigt att se till att kroppen får en chans att vila sig och bygga upp sig igen. Kroppen bryts ner under träning och byggs upp när man vilar. De flesta motionärer behöver tre till fyra dygn att återhämta sig från ett hårt pass. Vilket gör att man inte bör träna mer än ett till två tuffa pass i veckan.
 
Har man kört motionsträning ena dagen så bör man vila någon dag eller köra ett lugnare pass nästa dag. Eller köra ett styrkepass.
 
För monoton träning ger överbelastningsskador och ger dålig motivation.
 
Jag kör efter ett program av Jeff Gaudette på löpsidan som ska ge mig en tid under timmen på 10 km, fyra pass enligt honom, jag kommer att under de sexton veckorna jag kör det, köra cirka tre och en halv pass. Byter ut ett pass mot Power Yoga istället, det lugna kortpasset. På styrkan kör jag lite av Wendler's 5/3/1. 
 
Kör man för tufft med sig själv och inte vilar så hamnar man i ett limbo av trötthet och orkelöshet. Man stangerar i resultat, Man sover dåligt och målen, i mitt fall snabbare löptider och viktnedgång, uteblir.
 
Bara en sådan enkel sak som att jag byte mitt täcke gjorde att jag sov uselt! Nu har jag fått tillbaka min snuttefilt, menar mitt favorittäcke. Så nu sover jag gott igen.
 
Sömn är en materialsport! Säng, täcke, kuddar, lakan, örngott och placering av sängen samt miljön i sovrummet. Allt det behöver stämma för att man ska sova riktigt gott och djupt.
 
 
Springtime 2013 är målet.
 
 
Pratade med Pappa i morse och bjöd in honom på fika i morgon söndag, han lätt pigg. Han hade tagit en lång promenad med min Äldsta Syster, riktigt långt. Vilket hade gjort honom gott, både kropp och själ.
 
Rockgrabben mår gott idag, ordentligt med träningsvärk men ett sprudlande humör, gott om energi.
 
 
Vila lagom, för er som tränar H Å R T, bättre att fria än att fälla, är det tungt, ta en vilodag och njut!
 
Imorgon är det åtta km lugn löpning för Underbara Frugan och mig.
 
Over And Out!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: