traningslagret

Glad Påsk & Långfredag

Kategori: Allmänt

Glad Påsk på er alla!
Vi firar Jesus lidande, Judarnas uttåg från Egypten befriade från deras slav- och träldom.
Inom kristendomen firas påsken till minne av Jesu lidande, död och uppståndelse.
Judarna firar det till minne av att Moses räddade dem och lät dem yra runt i öknen innan de kom tillbaka till Israel.
 
Vi som inte är så starkt bundna till dessa religoner firar påskhögtiden, liksom julen, som en sekulariserad familjehögtid där gammal folktro, asatro och kristna traditioner mixats. Den officiella påskfärgen har över tiden blivit gult.
 
Påsken är även den tid då Häxorna far till Blåkulla och enligt folktron under skärtorsdagen firade häxsabbaten tillsammans med Djävulen. Orgierna sägs ha pågått till påskaftonen eller påskdagsmorgonen då "häxorna" for hem igen. Stora eldar tändes för att jaga iväg dem.
 
Underbara Frugan är tack och lov ingen Häxa, hon stannar hemma och sköter om mig och Rockgrabben.
Handbollskillen har åkt till Berlin för att spela en Handbollsturnering.
 
Vi har roat oss med att shoppa loss lite mer till hemmet och oss själva, hittade ett par bra boots och dumpade mina gamla lite väl slitna direkt i affären.
handlade loss lite mer på Ikea, så snart är vi på plats igen i vardagsrummet, tyvärr får hamsterna, underteckand, slänga ännu mer saker.
 
Jag är en Hamster, jag är en samlare. Måste slänga, sälja, ge bort mer saker!
 
Jag satt och letade bilder och hittade denna bilden på min saknade Lillemor:
 
 
Bilden är från hennes sjuttioårskalas 2005, hela tjocka släkten samlad hemma deras hus.
Hon var rätt lugn, men trött efter det kalaset.
 
 
 
"Rikedom kan bara ackumuleras genom vinstmedel industri och besparingar genom måttlighet."
-John Tyler
 
Ha en skön Påsk, denna Låååångfredag, var glada att ni inte sitter fast på något kors
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: