traningslagret

Muslin

Kategori: Allmänt

Äntligen fick jag till det med att rosta min favoritmusli.
Om ni är nyfikna på recpetet så kommer det sist i inlägget.
 
 
En hushållsmaskin är aldrig fel
 
 
Jag fick ett sms från Handbollskillen igår kväll, han hade varit på sin styrketräning för handbollslaget.
Han hade bänkpressat en tvåa på 45 kg, låter kanske inte så mycket.
Men han är tretton år och går i sjuan. Jag kommer inte ihåg vad jag tog i sjuan, tog hundra kg på sommarn efter nian. 
 
Innan ugnen
 
 
Jag tränar inte bänkpress så seriöst längre, axeln tål inte så mycket längre.
Så jag försöker att gå lugnt fram när jag sakta lastar på vikter.
Värmer upp med fliesövningar eller hantelpress.
 
 
Nästan klart
 
 
Handbollskillen tyckte "challenge accepted :)" per sms. Han tyckte att han skulle klara 101kg i nian.
Jag är helt övertygad om att det är fullt möjligt. Vi tränade väldigt slumpvist, vi hade program och vi tränade men det blev inte lika effektivt som de tränar idag. På gott och ont.
 
 
 
Klart, med nötterna i
 
 
"Att fela är mänskligt, men ånger som den gode känner över synden, skiljer honom från den onde." -Vittorio Alfieri
 
Muslirecept

Familjemüsli –500g

Original receptet:

200g blandade nötter, t ex mandel, hasselnötter, valnötter, paranötter, cashewnötter

6dl Dinkelflingor

6dl havreflingor

2dl solroskärnor & / eller pumpafrön

1dl kokosflingor

1dl hela linfrö

3dl vatten

5msk neutral olja

3msk honung

2dl russin

Sätt ugnen på 225grd C, hacka nötterna grovt & lägg dem i en stor bunke. Tillsätt dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor, linfrö och rör om. Blanda i vatten, olja och honung och häll i bunken. Rör om ordentligt. Bred ut i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 20-30 min. Rör då och då för müslin bränns lätt vid. Låt kallna och blanda sen ner russinen. Förvaras i burk med lock.

Håkans ändrade familjemüslirecept:

250-300g blandade nötter, t ex cashewnötter, mandel, hasselnötter, valnötter, paranötter,pekanötter

6dl Dinkelflingor eller grova/fiber havreflingor lite vilka man är sugen på

6dl havreflingor

2dl solroskärnor

2dl kokosflingor

1dl hela linfrö

1dl krossade linfrö

3dl vatten

5msk rapsolja

Sätt ugnen på 225grd C, Blanda dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor och rör om. Blanda i vatten samt olja och häll i bunken. Rör om ordentligt. Personligen kör jag den i en köksberedare. Bred ut i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 20-30 min. Hacka nötterna grovt och tillsätt dem när det är typ fem tio minuter kvar.
Rör då och då för müslin bränns lätt vid. Låt kallna.
Förvaras i burk med lock i kylskåp. Serveras med honung och russin.
 
 
 
Idag blev löpning i det goooo höstvädret, "4.8 km + strides
Keep this run at a conversational pace. The strides should be run at 95% effort after the run with a full recovery between."
 
Imorgon blir det gymmet.
 
Ha en sköööön dag!

Kommentarer

  • Ulrika Kobel säger:

    Mysslin är grymt god kan jag intyga! Ett moln med kakao och en nypa chili gav god schvung tillsammans med honungen. Vaniljyoughurt till och frukosten är i hamn. Tack Håkan!
    3h sedan

    Svar: Tack!!! Det lätt gott! Hört om ingefära i med

    Ha det gott :-D
    Mannen i Mars

    2013-10-08 | 20:45:48

Kommentera inlägget här: