traningslagret

Indonesisk Gryta

Kategori: Allmänt

En av mina favoritgrytor.
Fyra Portioner, god nog att bjuda på.
Tar cirka 20 minuter att göra sen ska den vara i ugnen i typ två timmar, passar utmärkt förbreda och sen låta den stå medan man är ute och tar en träningssväng.
 
 
 
Ingredienser
2 msk raps- eller jordnötsolja
8 st små charlottenlökar, skalade och skivade
6 st vitlöksklyftor, skalade och skivade
750 gram grytbitar av fläskkött, bog eller högrev
4cm skalad och skivade ingefära
1 1/4 dl ketjap manis (söt soja)
½ dl kinesisk soja
1 tsk krossade svartpeppar
cirka 8-10 chillifrukter
en burk kokosmjölk
 
Sätt ugnen på 180 grader C
Bryn charlottenlöken och vitlöken lätt i oljan, ta upp och sätt dem åt sidan
 
Bryn köttet med ingefär på medelvärme i cirka 3-4 minuter.
 
Häll på ketjap manis och kinesiska sojan och lägg i den brynta löken.
 
 
 
Tillsätt pepparn och chillifrukterna, rör runt och låt sjuda upp någon minut.
 
 
 
 
Häll sedan på kokosmjölken och låt det sjuda upp.
Om du inte ha det i en ugnsfast gryta så är det dags att föra över det i en ugnsfast form och lägga på folie eller ugnsfast lock.
In i ugnen i 180 grader C i cirka två timmar.
 
Serva med ris, cremé fraiche och mango chutney, passar som bjudrätt.
 
Ett torrt rött vin passar utmärkt.
 
 
Jag fixade ihop grytan och sen stack jag ut och sprang, Underbara Frugan fick nöjet att fixa riset, bokstavligen för jag hade glömt köpa ris när jag handlade. Teflonminne.
 
 
 
 
 
Så det blev löpning idag, imorgon ska jag och Handbollskillen samt några av hans lagkompisar testa boxning efter deras vanliga styrketräning.
 
 
 
"It's so much better to desire than to have. . . . The moment of desire, when you know something is going to happen -- that's the most exalting." -Anouk Aimee
 
 
 
 
 
 
 
Matbloggstoppen

Kommentarer


Kommentera inlägget här: