traningslagret

Löprusk

Kategori: Allmänt

Och plötsligt kom vintern? På förste advent och först december.
Nu vankas stormarna.
Jag fick en fråga idag om löparkläder.
 
Hur jag klär mig när regn och rusk står för dörren.
För mig har byxorna blivit nästan lika viktiga som skorna.
Favoritmärket är Craft, men jag har även billigare märken. 
Eftersom löparbyxor har bra sömmar för att inte skava så tänk på att ha bra trosor eller kallingar, annars tappar man vitsen med bra sömmar.
Om det är kallt så har jag merinoull-superunderställ och vanliga löparbyxor.
Är det riktigt kallt så har jag tjocka vinterfodrade löparbyxor.
 
På överkroppen gäller lager på lager, underställ, tröja och jacka. Se till att synas, reflexväst må se töntigt ut, men syns man inte är man en fara för sig själv och andra.
 
Det finns bra billiga löparmössor, en Tube är skönt att ha samt bra handskar.
Löpstrumpor är inte heller helt fel, när kung Bore ser till att det är riktigt kallt så blir det skidstrumpor för min del.
 
Det finns klara lagerbenämningar man kan handla efter.
Så :
Ett par bra löpbyxor, köp hellre för små än för stora! Ett par vanliga eller vinterfodrade.
Underställ
Handskar
Mössa
Reflexväst
Löparstrumpor och skidstrumpor
Tubehalsduk
Bra löparjacka
 
Klä dig inte för varmt! Frys hellre lite lätt i början än att koka över när du fått värmen.
 
Andra tips är:
Värm upp ordentligt.
Sök lä i skogen.
Leta upp halkbekämpade cykelvägar med belysning
 
Sex bra effekter av vinterlöpning:
 
Bättre kondition och uthållighet
Starkare immunförsvar
Bättre sömn
Ny energi som räcker länge
Starkare karaktär och ökad viljestyrka
Bättre koordination och balans
 
Personligen har jag tvingat ut Underbara Frugan och mig själv i den skånska kylan när termometern stod på under minus tio. Då på rundor mellan 10-15 km. Inte ens hundägare var ute...
 
För övrigt är jag glad för att klä mig funktionellt, gärna lite militärinspirerade kläder i material och stil. Gärna jeans och collage eller munkjackor. Ganska tråkigt men varmt och gott. Kanske lite som många andra gubbar i min ålder, läser gärna Café och King men klär sig ganska ordinärt.
 
Ha en bra kväll!
 
Ett gott skratt, det var inte jag, denna gången.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: