traningslagret

Av Jord är du kommen

Kategori: Allmänt

Prästens ord "Av jord är du kommen - jord skall du åter varda" vid en begravning syftar f.ö. på straffet vid syndafallet, omnämnt i 1:a Mos. 3:19: "...Du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli" - in pulverem reverteris.
Jorden syftar även på skapelseberättelsen i 1:a Mos. 2:7, "då formade Herren Gud människan av jord från marken". På hebreiska heter människa adam och jord adamá, så det är inte så lite symbolik i den där jorden.
 
 
Av Lilla Mor finns bara ett skal kvar, av hennes själ finns det massor av minnen för oss alla.
Vi har alla omnämnt dig med ett ord, vi, dina barn, barnbarn och barnbarns barn samt respektive.
Ord som hamnade på en tavla, ord som "Varmhjärtad", "Snällast", "Genuin", "Stark", "Underbar", "Snäll" med flera.
 
 
Jag kommer att minnas dig med värme, rättvisa och kärlek. 
 
 
"Av jord är du kommen.
Jord skall du åter varda.
Jesus Kristus, vår Frälsare, skall uppväcka dig på den yttersta dagen."
 
 
 
 
Begravningsakten var vacker, prästen försökte göra dig rättvisa, utifrån vad vi har berättat och de musikval vi gjort till akten.
De närmaste var där.
 
Jag är glad att jag fick tid med dig innan du lämnade oss, att vi fick säga adjö på ett fint sätt.
 
Nu är första milstolpen tagen i resten av livet utan dig.
 
 
 
 

Kommentarer

  • susanne håkansson säger:

    varje dag känns så tom utan min älskade mamma! jag är så tacksam för att jag har min pappa och dig o hela din familj kvar i mitt liv!

    Svar: Klart att det känns tomt, man kommer på små saker. Små saker som gör att man saknar henne mer. Tiden läcker sår. Du får hålla till godo med oss nu.
    Mannen i Mars

    2013-01-30 | 15:31:35

Kommentera inlägget här: