traningslagret

Säng, sova och är sömn en materialsport?

Kategori: Allmänt

Nu börjar jag känna mig bättre, seg som få av hostmedicinen, ska sluta ta den så fort jag har hostan har gett sig tillräckligt för att jag inte ska hosta sönder lungorna och korsryggen, har en benägenhet att hosta så jag får ont lite varstanns. Min syster föreslog att jag skulle bli rökare så jag vande mig vid utlungniskslungnisk hosta. Jag tror jag föredrar att ta hostmedicin de gångerna jag har sådan hosta, Tack för förslaget!
 
Mina luftvägar känns så här
 
Jag sover för tillfället rätt bra, jag hoppas att komma sova lika bra och kanske till och med bättre efter att jag har slutat hosta, eventuellt kanske jag inte väcker min stackars fru med hostattacker då
 
En vuxen person behöver cirka sex till nio timmars sömn per natt (per dygn för de stackarna som jobbar natt)
Sover man inte tillräckligt blir man trött och saknar energi, har sämre koncentration, inlärningsförmåga och minne.
Känner sig dyster, lättirritterad och får enkelt skuldkänslor.
 
Undrar varför det är rosa?
 
 
Långvarig sömnbrist leder till sämre livskvalitet, ökad risk för hjärt- kärlsjukdomar, diabetes och ökad fetma. 
Ökad känslighet för smärta, förhöjt blodtryck. Med mera
 
Sova bättre:
Skaffa dig regelbunden dygnsrytm, som innebär om det går att du förlägger huvuddelen av sömnen mellan klockan 22 på kvällen och 8 på morgonen, kroppens inre organ rensas då enligt kroppens egen biologiska klocka.
Varva ner en timme innan sänggående, stäng alla skärmar och avsluta alla måsten.
Var ute så mycket så möjligt i dagsljus och ha det ljust omkring dig på dagen, släck och mys till det innan sängdags.
Undvik kaffe, te, alkohol, ciggaretter, snus och så vidare på kvällen
Borsta tänderna som en rutin som berättar för kroppen och själen att det är sängdags
Motionera, men inte i samband kvällen och läggdags, man höjer stresshormonerna i kroppen.
En stilla kvällspromenad aldrig fel
 
SOV INTE PÅ DAGEN FÖR ATT KOMPENSERA!
 
Ha en skön helg! Krya på oss alla och på mig!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: