traningslagret

Undvik att bli övertränad

Kategori: Allmänt

Jag fick frågan av Handbollskillen vad överträning var och hur man undviker det.
Överträning när man har kört slut på kroppens reserver och nedbrytning går snabbare än uppbyggnaden av kroppen.
Man hamnar i en negativ spiral, nedåtgående resultat och övertrötthet.
Som jag sagt tidigare. "Vila är underskattat bland de som tränar och överskattat hos de som inte tränar."
 
För att nå sina mål så måste man se till att man tränar hårt och vilar i rätt mängd.
Sömnen är viktig, sju, åtta timmar per natt är lagom.
 
Så slipper du överträning och skador

Träning: Hur mycket träning tål egentligen kroppen? Det är lätt att tro att man tål mer än man gör.
Lägg dessa sex viktiga punkter på minnet för att undvika överträning och förslitningsskador.
  • Gör träningen dig mer trött än pigg? Känner du dig allmänt sliten? Lägg in en extra vilodag i träningsprogrammet.
  • Lägg varje månad in en återhämtningsvecka, då du tränar ungefär hälften så mycket som du normalt brukar träna.
  • Se till att träningen inte blir ytterligare ett stressmoment i livspusslet. träningen ska vara psykiskt uppbyggande.
  • Om du vaknar upp med brutal träningsvärk och/eller ovanligt hög vilopuls bör du ta det lugnt med träningen i några dagar.
  • Om du vill förbättra dig ska du antingen öka intensiteten eller mängd, inte båda samtidigt.
  • Undvik att slaviskt följa ett träningsprogram. Det finns ingen vits med att träna hårdare än du klarar av; det är direkt kontraproduktivt. Anpassa träningsprogrammet till din egen nivå och våga vila om du känner dig trött och sliten. Stegra sedan träningen vartefter du känner dig starkare och piggare.
Samtidigt kan man ta aktiv vila, en tur till simbadet, simma några längder beroende på hur duktig du är. Ska vara lagom jobbiigt.
Ta proffesionell sportmassage åtminstone en gång i kvartalet.
(Vilket jag själv tyvärr har varit dålig på! Får bli bot och bättring.)
 
Morotskaka i ute vårvädret
 
Tränar för att kunna äta och dricka gott samt att se snygg ut i badbyxor.
 
Jag har kommit på genom mina misstag att min löpning och styrketräning bör ligga i balans.
Just nu är balansen mellan dem bör ligga i att jag inte tränar för längre sträcker än 10km, när jag tränar för längre eller för intenssivt på löpningen så går det ut över resten av mitt liv. Jag blir helt enkelt slutkörd och gör inte de framstegen jag borde. Sakta, målmedvetet och genomtänkt.
 
Så tunga ben på måndagen efter långpasset på söndagen funkar bäst, sen korta och långa intervaller i veckan dagarna innan de andra styrkepassen.
Så veckan börjar på söndagen med långpass, måndag blir det tunga ben och mage.
Tisdag långa intervaller, tempopass innan onsdagens tunga marklyft, rygg och biceps.
Torsdagen blir korta intervaller, som är som bodybuilding och fredagen blir det bröst, axlar, triceps, har skippat bänkpressen. 
 
 
 
"Allt blir en vana." -Samuel Beckett
 
 
Idag blir det GRIT på Gymmet. Har hoppat på "Åtta olika pass under April" 
Underbara Frugan ska ut och springa när jag är på gymmet.
 
 
Ha en skööön söndag!
 
 
Matbloggstoppen

Kommentarer


Kommentera inlägget här: