traningslagret

Balans -Kost

Kategori: Allmänt

Mat, diet, kost.... Krångla Inte till det!
Jag personligen tycker att maten är en av de viktigaste bitarna i mitt liv.
Är maten inte god är det inte lönt att äta, är den inte nyttig är det inte bränsle för min kropp, innehåller maten inte den näring som min kropp behöver så blir jag för eller senare sjuk. 
Så det bästa sättet att hålla sig frisk är att äta gott, nyttiga råvaror och i en lagom mängd.
 
Om vi vänder på det så äter vi vanligtvis tre mål om dagen, frukost, lunch och middag. Personligen brukar jag lägga in några mellanmål också, mellis. (Tycker det låter roligt.)
Få mäniskor tränar lika ofta, så typ 80% av din vikt är beroende på vad du äter.
Så lägg ner lite tid och energi på maten och råvarorna.
"The average man spend just 17 minutes a day on food prep AND cleanup"-
Låt det ta lite tid! planera innan. Se till att du får i dig vad du behöver!
 
Själv kör jag enklaste modellen, som funkar i alla lägen. Tallriksmodellen. Halva tallriken grönsaker, en fjärdedel fiberrika kolhydrater och en fjärdedel proteiner.
Så är det lätt att leva, inget krångel när man är bortbjuden, ingen som behöver fråga om en massa saker.
Undviker socker och raffinerade matvaror.
Välj bort smaksatt, till exempel smaksatt yoghurt innehåller dubbelt så många kcal som naturell för att det finns en massa socker i den. Kvarg som är smaksatt är nästan som ett wienerbröd i sockermängd.
 
 
 
Vår veckans meny för er som har idétorka:
Lördag: Baconlindade kycklingfiléer med klyftade ugnspotatis och ugnsgrönsaker
Söndag:Grekisk kötfärslimpa och ris
Måndag:Pasta Carbonara
Tisdag: Korv och hemmalagade frittar (ugnsbakade)
Onsdag:Kotletter och potatis
Torsdag:Stekt strömming hemmalagad potatismos
Fredag:Hemmalagad pizza, sconesbotten eller surdegsbotten
 
Inget krångligt, mycket potatisrätter när det är min vecka.
Potatis i ugn är busenkelt och blir gott, behåller mer av de av de vattenlösliga C-vitaminerna om man inte kokar potatis.
 
Sex dl läsk, energidryck, sportdryck, saft med flera innehåller upp till arton teskedar socker, drick vatten för vätskebalansen.
 
 
 
Söta tomtar innehåller inget socker, men julmusten gör
 

Ha en sköön dag, snart ska jag iväg och kolla mer bra handboll!
Håller tummarna för er killar.
 
Ni andra, ha en skööön dag!
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: