traningslagret

Att springa är nödvändigt

Kategori: Allmänt

"Navigare necesse est, vivere non est necesse!" - Att segla är nödvändigt, att leva är icke nödvändigt!
-Pompejus
 Jag anser att springa är nödvändigt, att löpning är att leva.
 
 
 
Sex goda anledningar för att springa för livet:
-Stärker kroppens förmåga att reglera blodsockret
-Stärker skelettet och motverkar benskörhet
-Anses minska risken för cancer i lever, mage, tjocktarm, bukspottkörtel, dessutom är få löpare rökare, ingen KOL eller lungcancer
-Stäker hjärta, sänker blodtrycket och minskar risken för blodproppar och hjärtinfarkt
-Frisläpper hormoner som som förebygger stress och depressioner
-Ger bättre ork till alla andra aktiviteter
 
 
 
 
 
Sex löptips
Löpning är en träning som kräver lite prylar, bra skor är det enda du behöver:
-Köp inte dina löparskor på morgonen, fötterna svullnar lite under dagen och blir större
-Fötterna sväller när du springer långt, köp lite större skor
-Provspring i butiken, provspring dem i skogen, flera kedjor har att man får prova skorna en längre tid. Gör det
 
Bli snabbare:
-Intervallträna! Kör korta intervaller en dag i veckan, typ två minuter tufft; två minuter återhämtning, upprepa många gånger (sex till tio gånger)
-Kör långintervaller, tempo en gång i veckan, kör tio minuter i ett högt tempo, kör typ tre till fem minuter återhämtning sen på tio snabba igen.
-Träna med någon som är snabbare än du.
 
 
 
 
Jag var på företagshälsokontroll, de kollar hur man mår fysiskt och mentalt, företagssköterskan sa efteråt att hon hade hoppats att fler hade sådana värde som mig, allt var på topp.
Jag tackar alla som inspirerar mig och stöttar mig!
 
Det blev en löprunda i vårsolen idag, en dryg timme.
Underbara Frugan undrade häromdagen om jag aldrig känner det motigt och segt att ge mig iväg för att springa eller träna.
-Visst gör jag det! Jag känner ett rejält motstånd ibland, kan till och med känna att när jag springer långt att det är djävligt segt de första kilometerna.
"Skiter i det! Går hem och softar i soffan och kränger choklad." Men jag vet att jag är så himla nöjd med mig själv efteråt, Att jag mår så fantastiskt gott när jag står i duschen och njuter.
 
 
 
 
De bästa passen är de som blir av!
 
 
 
 
 
"When everything is easy one quickly gets stupid." Maxim Gorky
 
Har inte bestämt mig ännu om morgondagen blir en vilodag eller en gymdag, den som lever får se.
Ha en skön helg!
 
 
 
 
 
 
 
 
Matbloggstoppen

Kommentarer


Kommentera inlägget här: