traningslagret

Favoritfrukostmüsli

Kategori: Allmänt

Jag har gjort det igen...
Gör två tre satser i månaden, ändrar lite mellan varven för att jag lär mig nya saker:
 
 
 
 
 
Orginalrecept:

Familjemüsli –500g 

Original receptet:

200g blandade nötter, t ex mandel, hasselnötter, valnötter, paranötter, cashewnötter 

6dl Dinkelflingor 

6dl havreflingor 

2dl solroskärnor & / eller pumpafrön 

1dl kokosflingor 

1dl hela linfrö 

3dl vatten 

5msk neutral olja 

3msk honung 

2dl russin 

Sätt ugnen på 225grd C, hacka nötterna grovt & lägg dem i en stor bunke. Tillsätt dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor, linfrö och rör om. Blanda i vatten, olja och honung och häll i bunken. Rör om ordentligt. Bred ut i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 20-30 min. Rör då och då för müslin bränns lätt vid. Låt kallna och blanda sen ner russinen. Förvaras i burk med lock. 

Håkans ändrade familjemüslirecept: 

250-300g blandade nötter, t ex cashewnötter, mandel, hasselnötter, valnötter, paranötter,pekanötter 

6dl Dinkelflingor eller grova/fiber havreflingor lite vilka man är sugen på 

6dl havreflingor 

2dl solroskärnor 

2dl kokosflingor 

1dl hela linfrö 

1dl krossade linfrö 
 
2msk kakao

3dl vatten 

5msk rapsolja
 
2msk kokosolja 

Sätt ugnen på 225grd C
Tillsätt dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor och rör om. Blanda i vatten samt olja och häll i bunken. Tillsätt kakao och kokosolja.
Rör om ordentligt. Personligen kör jag den i en köksberedare. Bred ut i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 20-30 min. Rör då och då för müslin bränns lätt vid. Låt kallna.
Hacka nötterna grovt och tillsätt dem tillsammans med linfröna.
Förvaras i burk med lock. Har mina i kylskåpet.
Serveras med honung och russin.
 
Going nuts?
 
"Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ. Endast en sak kan du göra: en annan människa väl." -Stig Dagerman
 
 
Vackert höstväder! Välkomna hösten och dess färger!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: