traningslagret

Frukostmüsli!

Kategori: Allmänt

Jag brukar göra en egen variant på musli, som jag roar mig att förbättra(?) hela tiden
serveras med bär för säsongen eller tinade frysta bär, yoghurt, flytande honung.
 


Nyaste förbättrade receptet överst:
Jag har snott ett recept från "GI för hela familjen : gott och nyttigt för alla åldrar" av Ulrika Davidsson.

Sen har jag gjort om det så det ska pass vår smak:



Frugan älskar den:


Familjemüsli –500g



Det nyaste ändrade familjemüslirecept:

6dl Dinkelflingor eller grova/fiber havreflingor lite vilka man är sugen på

6dl havreflingor

2dl solroskärnor och pumpafrön

2dl kokosflingor

1dl hela linfrö

1dl krossade linfrö

3dl vatten

5msk rapsolja

Sätt ugnen på 225grd C, hacka nötterna grovt & lägg dem i en stor bunke.

Tillsätt dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor, kakao och rör om.

Blanda i vatten samt olja och häll i bunken.

Rör om ordentligt. Personligen kör jag den i en köksberedare.

Bred ut i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 20-30 min. Rör då och då för müslin bränns lätt vid.

Låt kallna. Häll i krossade och hela linfrö

Förvaras i burk med lock.

Serveras med yoghurt, honung och russin.




Original receptet:



200g blandade nötter, t ex mandel, hasselnötter, valnötter, paranötter, cashewnötter

6dl Dinkelflingor

6dl havreflingor

2dl solroskärnor & / eller pumpafrön

1dl kokosflingor

1dl hela linfrö

3dl vatten

5msk neutral olja

3msk honung

2dl russin



Sätt ugnen på 225grd C, hacka nötterna grovt & lägg dem i en stor bunke.

Tillsätt dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor, linfrö och rör om.

Blanda i vatten, olja och honung och häll i bunken.

Rör om ordentligt.

Bred ut i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 20-30 min. Rör då och då för müslin bränns lätt vid.

Låt kallna och blanda sen ner russinen.

Förvaras i burk med lock.
 
 
Egna odlade tomater, se vad det blir av det
 

Idag blev det 45 minuters tuff Spinning med Grymma Katta!
 
Imorgon får vi se vad vi är sugna på; löpning, styrketräning eller nåt förmiddagspass
 
Ha en skön dag!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: