traningslagret

Hos Unga Fröken Doktorn

Kategori: Allmänt

Då var det dags att uppsöka läkare för att få en diagnos på kroppen, på huvudet finns det bara en, obotligt Tourettes Light, med en massa dumma kommentrarer och störda fantasier. Mest snack och lite verkstad.
 
Unga Fröken Doktorn tyckte konstatera att jag hade någon grym förkylning, som hon tyckte jag skulle kurrera med stark hostmedicin (INTE Whiskey!) och nässpray med kortioson i.
Men vad är roten till mina återkommande förkylningar?
 
Hven eller Ven? I alla fall i somras
 

Hittade en test Har du ett starkt immunförsvar? Enligt den så fick jag "Kanonresultat!"
"Din livsstil ger dig ett gott skydd mot förkylning och influensa.

Om du ändå blir sjuk, ska du fundera på om du gör tillräckligt mycket för att undvika att bli smittad.

Tvätta händerna ofta när familj, vänner eller kolleger i din omgivning är sjuka eller förkylda." 
 
Längtar till sommarn och semester
 
Frågan återstår; Varför kan jag inte hålla mig frisk?
 
I onsdags morse hade jag ont i halsen, inte mycket, men tillräckligt för att jag nu i efterhand skulle ha stannat hemma för att vila istället för att ha stuckit ut för att kuta!
 
Checklisat enligt testen:
jag äter morötter, paprika, tomater, vitlök, rödlök, äpple, bananer dagligen och vid olika tillfälle, från början bara det är gott och är mättande. Rödlök är så himla gott i sallad, likaså ingefära.
Morötter är gott att tugga på efter maten.
 
Müsli gör jag själv, bröd som jag äter är nästan alltid surdegsbröd bakat med kärlek av min underbara hustru
Till frukost äter jag antingen musli eller havregrynsgröt, med yoghurt, bär och chiafrön.
Frön som  är rika på protein, kolhydrater, antioxidanter, omega-3 fettsyror och kostfiber, vilket gör de till ett av de mest näringsrika livsmedel som finns.
Samt honung som jag har höjt till skyarna tidigare.
 
Alkoholintaget är väldigt sparsamt, det var till och med så att jag skämtsamt sa till min fru att jag skulle börja dricka mer.
 
Dricker däremot en hel del vatten och aldrig läsk, onödiga kcal, grönt tea och kaffe.
Sömnen har varit ett problem ett tag, men nu när kylan har kommit har det blivit bättre, vaknar oftast utsövd. Även om timmarna borde varit en eller flera till.
 
Jag röker inte, är ute dagligen, cyklar nästan var jag än ska, springer som träning. Sällan jag känner någon negativ stress, har två tonårsgrabbar, så visst får man sin beskärda del.
 
Har börjat att ta magnesium, kosttillskott och D-vitaminer.
Samt att jag tränar tre till sex gånger i veckan.
 
 
Så jag hoppas att jag ska hitta roten till det onda och att jag kan hålla mig frisk!
 
Några idéer någon?
 

Kommentarer

  • Mikaela säger:

    Du kanske tränar för ofta? Jag kan inte träna mer än två dagar i rad, då blir jag sjuk (iaf efter ett tag). Min kropp orkar helt enkelt inte så mycket, så även fast jag på pappret har en hälsosam livsstil blir jag sjuk om jag tränar för ofta. Hälsar en som hittade hit via funbeat :)

    Svar: kan tänkas, jag brukar försöka känna efter
    Mannen i Mars

    2012-10-12 | 13:50:44
  • Kt75 säger:

    Du kanske skulle försöka få till det med den unga doktorn?

    Svar: haha... skulle vara nåt..
    Mannen i Mars

    2012-10-12 | 13:53:02

Kommentera inlägget här: