traningslagret

Ung styrketräning & söt som honung

Kategori: Allmänt

Oj vad det blev mycket snack när jag tyckte att min tolvåriga son borde avstå från styrketräning!
Jag vill bara klargöra en del saker först!
Själv började jag träna alldeles för hårt och tungt när jag var tretton, fjorton år, när jag började sjuan.
Vi var ett par killar som hade Arnold som idol och så Pump Iron massor av gången och tränade sedan som tokar. Idag är vi tyvärr rörande överens att man skulle tagit det lite lugnt ett litet tag och kört mer teknik och kroppen som vikt. Idag har vi skador som vi kunde ha undvikit och leder som kunde ha mått bättre
 
Vem är längst, Farmor eller Gympagrabben?
 

En annan sak är att den tolvåriga Gympakillen kör fem pass truppgymnastik med gympastyrketräning som avslutning, cirka tio timmar i veckan samt en & halv timmes handboll med motionspass innan. Dessutom har han en bra skolgympa två gånger i veckan. Så han får absolut tränings så det räcker och blir över. 
 
Träning bryter ner och vila bygger upp, Gympakillen skulle inte hinna gymstyrketräna.
 
Så att minska framtid skaderisk och få honom att vila lite så säger jag; "Vänta tills du fyllt femton!"
 
 
 
Idag har vi haft en diskussion om söt som honung och sötat med socker; honung har en massa som inte socker har, fytosubstanser, vitaminer och är gynnsam för bakteriefloran i tarmen, honung har naturliga antiseptiska och lugnande egenskaper. Lagom är bäst! Så dränk inte frukosten i honung för det.
 
 
Efter jobb hängde jag med Rockgrabben till hans elgitarrlektioner för att vi skulle vidare till gitarraffären för att bunkra strängar till honom. Dessutom skulle han känna in sig på lite olika elgitarrmodeller som han suktar efter. Nästa köp blir nog en Fender Stratocaster(?) kanske en ny förstärkare, stackars grannar...
 
 
Vilodag idag, i morgon blir det intervaller och fredag blir det distans. Frugan fortsätter att tappa, jag har inte vågat väga mig. Dessutom har hon grym träningsvärk efter sitt grymma intervallpass, nåt att leva upp till i morgon för min del
 
 
Ha det gott! Tack för all feed back!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: