traningslagret

Träna kallt

Kategori: Allmänt

Men jösses det är ju inte ens kallt ännu; Vi går snart in i november och vi har knappt någon värme på i huset.
Trots att det är elva grader C ute så känns det svalare och en vacker morgon så slår det väl till med frost och ordentligt med minusgrader.
 
Dessutom så messade jag Underbara Frugan: "Springa tillsammans när du kommer hem!" 
Kände mig som värsta PT:n eller kanske elaka hustrumisshandlaren. 
Underbara Frugan hatar verkligen när jag ska peppa henne eller få henne att träna. Så jag håller tyst, så för en gång skull så gjorde jag något och det funkade. Alltid roligare att springa med någon.
 
Lita aldrig på en leende löpare...
 
 
Så det är väl dags att fundera på vinterträning.
För egen del är det nog vind, regn och rusk som är den värsta fienden när det gäller utomhusträning.
SKA hålla på så länge jag kan.
 
-Klä dig ordentligt, men inte för varmt. Det är de flestas misstag. Se till att du kan vädra lite om det skulle bli för bra.
 
-Värm upp ordentligt, om en normal uppvärmning är fem till tio minuter så lägg tio till femton minuter när det är kallt innan du börjar ösa på ordentligt.
 
-Sök lä i skogen, när det biter ordentligt i ansiktet så kan man hålla sig i lä och inte utmana sig själv längs fält eller längs stranden. Lite terränglöpning ger både extra balans och styrketräning förutom konditionsträningen.
 
-Lyft vikter, om det blir för bra utomhus så kan man alltid söka sig till gymmet och köra ett extra pass styrketräning eller varför inte prova något pass.
 
 
 
 
Håll värmen!
Nu är det dags att sätta igång igen, på fredag tar jag ett löppass och på söndag tänker jag ta ett långpass.
 
 
"Fred, handel, ärlig vänskap med andra nationer avstå inte från allians med någon." -Thomas Jefferson
Något att tänka på inom EU, Nato och USA....
"Storebror ser dig."
 
 
Ha en skön kväll.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: