traningslagret

Hög Puls

Kategori: Allmänt

Jag fick tips idag av en våra studenter som jobbar extra hos oss, han tillhör landslaget i truppgymnastik och läser till idrottsfysiolog.
 
När jag sa att Handbollskillen led av en seg förkylning och om han ville tipsa mig hur länge jag borde hålla Handbollskillen borta från träningen.
Gymnasten svarade att han borde hålla sig hemma på fredagsträningen åtminstone. Sen gav han mig ett vettigt verktyg.
 
 
 
När man lägger sig på kvällen så ska man kolla sin vilopuls när man har softat i drygt tio minuter.
Pulsen kommer att ligga ganska konstant varje kväll, men den kvällen den sticker så kan du vara säker på att du är på väg att bli sjuk.
 
Så då är det dags att om inte hoppa över träningen åtminstone köra ett lättare pass.
 
 
 
 
 
En annan sak man kan mätta med sin vilopuls är att man kollar när man vaknar hur pulsen brukar ligga, samma där, kolla innan under en längre period var vilopulsen på morgonen ligger.
 
Sticker den upp och avviker ordentligt så är det också läge att hålla sig lugn.
Antingen ta en vilodag eller köra ett lungt pass. 
Det är ganska stor risk att du är på väg att bli övertränad.
 
 
 
 
Man behöver inte krångla till mättandet så himla mycket, det räcker med en vanlig klocka som visar sekunder,
 
Normal vilopuls ligger på mellan sextio och åttio slag per minut, är du grymt vältränad så kan du ligga på ner mot fyrtio, Gunde Svan hade när han var som mest vältränad trettiotvå slag per minut!

 
"Den som inte kan ge, kan heller inte känna." sa Friedrich Wilhelm Nietzsche 
 
Mina tankar ger jag till de efterlevande till Kristian Gidlund;
 
"Så föll ett långsamt regn genom trädgården.
Och jag gick ut för att stilla en oövervinnerlig törst."
Kristian Gidlund.
 
 
Hans tankar om att leva i nuet tycker jag att vi ska ta till oss.
 
 
 
Ha en bra dag!
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: