traningslagret

Övertränad

Kategori: Allmänt

Jag har en kompis som tränar och jobbar en del fysiskt, han skojar frisk om att han är så lätttränad att han inte behöver träna så mycket.
Kanske har han rätt, själv har jag inte riktigt det så enkelt. Eller så gör jag det svårare än så för mig själv.
 
"Det är inte nödvändigtvis mängden tid du lägger ner på träningen som räknas; det är vad du gör när du tränar." 
Eric Linderos, Hockey-proffs
 
Löpning i högklackat, en uddasport
 
 
Bästa sättet att undvika överträning och skador, enligt min favorit PT som pekade med hela handen i denna riktning:
 
-Gör träningen mig mer trött än pigg? Är jag trött och hängig? Dags att lägga in en extra vilodag.
 
-Lägg varje månad in en återhämtningsvecka, då du tränar ungefär hälften så mycket som du normalt brukar träna. Måste periodisera min träning på längre sikt, så 5,3,1 styrkan och löpningen funkar bättre tillsammans.
 
-Att se till att träningen inte blir ytterligare ett stressmoment i livspusslet. Träning ska vara rolig och psykiskt uppbyggande.
 
-Om jag vaknar upp med brutal träningsvärk och ovanligt hög vilopuls bör jag softa och chilla en dag eller två. En skön dag i trädgården.
 
-Satsa på ett mål i taget, vill jag springa snabbare eller längre? Eller ska jag satsa på min grundstyrka? Ett mål i taget. Fokus.
 
-Undvika att slaviskt följa ett träningsprogram. Det finns ingen vits med att träna hårdare än jag pallar.
Det är kontraproduktivt. Anpassa träningsprogrammet till min nivå och våga vila om jag känner dig trött, sliten eller på väg att bli sjuk. Backa tillbaka och sedan stegra träningen efter hur jag känner mig.
 
Öppet
 
 

Så jag tränar väldigt soft, städar och pysslar i trädgården.
 
Försöker fundera ut hur det ska funka i höst, nytt läge. Mer träning för Handbollskillen och Rockgrabben behöver lite av vår tid.
 
 
Ha det Chill!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: