traningslagret

Styrketräning, att splitta upp sin träning, Ben

Kategori: Allmänt

Det finns lika många idéer på att dela upp sin träning som det finns tränande.
Enklast är det att säga, funkar det för dig så funkar det för dig.
Men jag kan ge några tips på vägen:
 
Stora muskelgrupper först på passet.
Jag själv delar så att antagonister inte tränas samma dag.
(Antagonist är är den muskel som jobbar i motsatt riktning den muskel du använder. Om du t ex tränar biceps, är triceps din antagonist.)
 
Mutor gillar vi, men jag blir inte mer snällare för det
 
Stora jobbiga övningar först på passet.
För att min regel om antogonister inte ska stämma så tar vi benen först.
Ben får jobba väldigt mycket i min träning och vardag, när jag kör benen så blir träning för både framsidan (Quadriceps femoris) och baksidan av låren, hamstrings, (biceps femoris) på samma pass.
Samt att jag kör dem alternativt. Allt emot den filosofin jag har på resten av kroppen.
 
Benen är vår bas och kroppens största muskellgrupper. Bra benträning frisätter hormoner i kroppen som gynnar även överkroppens utveckling och tillväxt! Inte en muskelgrupp man inte bör slarva med!
 
Så jag kör knäböjningar först, en tung multi joint övning, hela kroppen får jobba. Men tonvikten ligger på framsidan lår.
Efter det kör jag raka ben marklyft, en mikroböjning på knänan för att inte skada knäna och sen ska ryggen och nacken vara rak. En fällning från höfterna, det ska kännas i baksidan av låren och rumpan.
Efter det fyller jag på med benspark och bencurl.
Samt att jag kör utfall som slutövning.
 
Backsidan av låren av en svag länk hos handbollsspelare bland annat, så försök träna dem lika många set som framsidan.
 
Vader, de kör jag tillsammans med benen, känns naturligt. De får i och för sig en massa träning när jag springer. Men de behöver lite extra, så
Sittande vaderpress tjugo repare för uthållighet och stående vadpress tio repare för snabbhet. Vaderna är av den sortens muskelfibrer så de tål och behöver mycket träning, precis som underarmarna
 
 
Efter detta blir det mage, tre övningar, en för de tvära, en raka och en för de sneda magmusklerna.
Sorten muskelfibrer i magmusklerna är av samma sort som bröst och axlar med flera.
Så kör set och reps som ni kör de musklerna, samt att de behöver samma mängd vila!
Jag kör dessa muskelgrupperna en gång i veckan på detta sättet.
Träning bryter ner, vila bygger upp.
 
 
Kör hårt!
 
Jordgubbar med choklad är bra för träningen, i små mängder
 

"A champion is someone who gets up when he can't." -Jack Dempsey.
 
 
Ha det gott och träna på! Njut av livet!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: