traningslagret

Vila

Kategori: Allmänt

Man bryter ner när man tränar, ju hårdare och tuffare man tränar ju mer bryter man ner. Vilan bygger upp, igår blev en frivilllig vilodag, med mycket slappande och en hel del trädgårdsarbete.
 
Idag blev det benträning som egentligen skulle varit igår. En PT sa till mig en gång att jag inte skulle hålla strikt på sjudagarsveckor när det gällde min träning; "Se till att få lagom mycket vila emellan."
 
Vila är underskattat av de som tränar och överskattat av de som inte tränar.
 
 
Jag hade en tidig tandläkaretid idag, precis lagom så man hinner få en bra plats på stan innan alla är upptagna, tyvärr lite i rusningstrafiken.
 
 
Min tandläkare är sextiosex, still going strong, han sprang Springtime i år, trots att han haft en muskelskada i insidan av låret som gjort att han inte kunnat tränat löpning ordentligt samt att hans golf har legat på is.
Men nu var han frisk och kunde köra för fullt igen.
 
 
Han tyckte att jag hade sköt mina tänder bra, för mig handlar tänderna om hälsa, bra tänder gör att magen, hjärtat och resten av kroppen mår bra. Hjärtat och tandhygien har bevisligen något väldigt starkt band.
Han tyckte att jag skulle bli ännu mer nogrann, börja använda "flaskrensare" istället för "tandtrådspinnar". Så det är bara på brännet, bra tänder gör att plånboken också mår fint.
 
 
Benpasset gick bra och jag körde som jag skrev sist om ben, Underbara Frugan och jag har diskutterat hur vi går vidare med löpning nu. Hon vill köra ett program med mera intervaller så hon blir snabbare samtidigt som hon tycker att våra långpass på helgen har varit mysiga.
 
Så intervaller i veckorna, två pass, ett med kort intervaller och ett med långintervall samt ett långpass på helgen låter det som.
 
 
"Att vara totalt ärlig mot sig själv är en god övning." -Sigmund Freud
Det är nog en bra början, att inte ljuga för sig själv, det är lättare att inte fara med osanningar till andra då. Lättare att leva ett sannare liv.
 
 
Ha en underbara måndag!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: